Najogólniej to sztuka aranżacji takich przestrzeni biurowych, które odzwierciedlają wszystkie aspekty Twojej firmy. Nie chodzi oczywiście to, żeby odmalować ściany i w recepcji powiesić maksymalnie duże logo. Zapraszam do przeczytania poniższego artykułu, który powinien odpowiedzieć na wszystkie najważniejsze pytania w tym temacie.
Słowem wstępu: okres pandemii sprawił, że nie spędzamy w przestrzeni biurowej tak dużo czasu jak dotychczas. Wierzymy jednak, że ten czas niebawem się skończy. Puste - bez pracowników - biura dają pracodawcy możliwość wykorzystania tych okoliczności w celu przeprowadzenia zmian i podrasowanie wyglądu biura.
Jak mawia klasyk - od ogółu do szczegółu. W pierwszej kolejności warto pomyśleć o planach przestrzeni, nad podziałem i aranżacją przestrzeni biurowej - na tę do pracy, na ciągi komunikacyjne czy też przestzenie wspólne. Każde z tych miejsc powinno mieć swój odrębny charakter.
W drugiej kolejności możecie rozpatrzeć rozmieszczenie biurek lub też boksów do pracy, dopasowanego oświetlenia i współgrających elementów zieleni.
Oprócz wyglądu biura ważna jest funkcjonalność i łatwość odnalezienia się w tej przestrzeni. Zatem niezbędny będzie system oznakowań wytyczających ciągi komunikacyjne - czyli wayfinding. Jemu poświęciliśmy dwa osobne artykuły. Znajdziecie je tu.
Co dalej? Wybór Punktów Brandingowych - czyli miejsc gdzie Wy sami lub firma, której zlecicie cały proces - zestawicie Twoją markę z przestrzenią biura.
Później już tylko wybór schematów kolorystycznych spójnych z brand bookiem, wybór ekspozycji logotypu, wybór grafik. Wielu klientów w ramach brandingu zamawia funkcjonalne tablice magnetyczno-suchościeralne.
To oczywiście dość prosty schemat działania, który może Wam pomóc. Wiemy jednak, że tak samo jak nie ma dwóch identycznych firm, tak samo każdy branding biura to osobna przygoda. Może to sztampowe określenie, ale w tym przypadku nie ma lepszego – to usługa szyta na miarę.
Dlatego tak ważny w realizacji brandingu biura jest strategia oraz proces.
Bazujący na doświadczeniu, uwzględniający wiele zmiennych i niespodziewanych zwrotów. Przewidujący ramy czasowe i nie ukrywający nieplanowanych kosztów.
Ale dlaczego w ogóle warto zrobić branding przestrzeni biurowej?
Czasem jest to zwyczajna konieczność – marka rozwija się i wymaga przeprowadzki do nowego biura.
Jednak znacznie lepszym powodem jest chęć wejścia marki na nowy poziom. Nowe – czyli takie po procesie brandingu – biuro to przestrzeń sprzyjająca poczuciu satysfakcji z pracy. Pracownicy czują się zadbani przez zarządzających firmą. Pracują z większą chęcią i lepszymi wynikami. Wygląd biura sprawia, że chętniej zapraszają klientów do Waszej siedziby i czują się bardziej pewni siebie.
Zmiany po brandingu to również korzyści w obszarze wizerunku pracodawcy jako tego, któremu employer branding nie jest obcy. Taka zmiana wysyła w świat przekaz: „rozwijamy się dynamicznie, dbamy o swoich pracowników – zadbamy równie dobrze o Ciebie, jesteśmy dumni z naszej pracy, pracuj z nami”.
Powyższe argumenty nie są wyssane z palca – każdy wspomniany aspekt jest poparty badaniami, ale te przytaczać będziemy przy kolejnych publikacjach.
UWAGA: Pamiętaj, że jeśli Waszym celem jest nowy efektowny wygląd biura to nie należy wpisywać w google hasła "agencja brandingowa". Te zajmują się tworzeniem takich rzeczy jak brand book czy też księgą znaku. One jak pisałem powyżej oczywiście mogą być bardzo pomocne podczas brandingu biura, jednak jeśli wpiszecie "branding biura" lub też "oznakowanie brandingowe biura" to powinniście znaleźć odpowiednią firmę.
Jeśli masz konkretne pytania dotyczące tego jak zabrać się za branding biura lub potrzebujesz porady wyślij do mnie maila na adres tomasz.czelej@dotmedia.pl