„Panie Grzegorzu, mamy awarię i liczę na pana pomoc. Wysypał nam się montaż, a wiem, że Wy też takie montaże wykonujecie. Wysyłam detale na maila, prośba o odpowiedź asap. Z góry dziękuję.”
W grudniu, w okresie przedświątecznym, lekko zdesperowany klient potrzebował zamontować standy tekturowe oraz toppery zwieńczające regały. Nie w jednej lokalizacji, a 111 w całej Polsce; nie w tydzień, a w jeden dzień. Montaż miał odbyć się w jednej z wiodących sieci branży FMCG. Lokalizacje były rozrzucone po Polsce, od największych ośrodków miejskich, aż po niewielkie miejscowości przy granicy kraju. Zanim przedstawię ciąg dalszy tej historii, najpierw podzielę się własnym doświadczeniem.
Montaże POSM jako dla agnencji reklamowych
To, z czym mierzą się zarówno agencje reklamowe, jak i szefowie marketingu i logistyki na rynku reklamowym, to skomplikowane wymogi czasowe. Dzieje się tak, ponieważ kampanie reklamowe zazwyczaj mają ściśle określone daty rozpoczęcia. Dlatego obsówy terminów nie wchodzą w rachubę. To zbyt duże ryzyko dla agencji. Po drugie, dodatkowym wyzwaniem jest różnorodność lokalizacji, która wymaga koordynacji wielu zespołów na terenie całego kraju. Wymaga to zaangażowania czasu, wiedzy i ogromu cierpliwości ze strony prowadzącego projekt. Po trzecie, zapewnienie odpowiednich narzędzi i sprzętu na miejscu jest kluczowe dla przeprowadzenia sprawnego i profesjonalnego montażu. Niby “fachowiec” powinien mieć sprzęt ze sobą, jednak wszystko zależy z kim rozmawiasz – jak to w życiu. Kolejnym, często istotnym wymogiem są niezbędne uprawnienia tj. elektryczne, wysokościowe itp.
Skuteczne zarządzanie logistyką kilku, czasem kilkudziesięciu ekip montażowych stanowi klucz do sukcesu w branży logistyki POS.
Z moich obserwacji wynika, że niewiele firm robi kompleksowe montaże naprawdę sprawnie. Najczęściej występuje problem niedotrzymywania terminów realizacji oraz poradzenia sobie ze skalą zadań. Pojedyncze realizacje są w stanie wykonać całkiem sprawnie. Co jednak, jeśli lokalizacji do montaży jest kilkadziesiąt lub kilkaset, a termin „na wczoraj”?
Kompleksowe montaże i logistyka POS istnieje?
Tak, zleceniodawcy montaży szukają doświadczonych i sprawdzonych partnerów. Nie dziwię się, ponieważ kilka argumentów za tym przemawia:
- jakość wykonanej usługi ma znaczenie dla efektywności kampanii,
- wyzwania jakie pojawiają się podczas montaży scedowane są na wykonawcę,
- wybór nieodpowiedniego wykonawcy może wiązać się ogromnymi kosztami,
- potrzebujesz gwarancji terminu wykonania,
- każdy chce spać spokojnie, a złożony montaż to często kilka nieprzespanych nocy.
Jakość montażu POS ma znaczenie
Jakość montażu reklamowego ma ogromne znaczenie dla efektywności kampanii, ponieważ to wizerunkowe wcielenie marki przyciąga uwagę i wpływa na postrzeganie jej profesjonalizmu. Staranne wykonanie, precyzja i estetyka przekładają się na pozytywne odbieranie reklam przez odbiorców, budując zaufanie i zachęcając do bardziej aktywnego zaangażowania się w przekaz.
Wyzwania jakie napotkasz podczas montażu
Organizując montaże metodą “znajdę kilka osób, które to ogarną” – czyli dam radę sam, niewątpliwie napotkasz na minimum jedno z poniższych wyzwań:
- znalezienie odpowiedniej ilości wykonawców,
- opóźnienia w dostawie materiałów,
- odpowiedzialność za powierzone materiały,
- problemy natury technicznej jakie zespoły mogą natrafić na miejscu,
- nieekonomiczne przygotowanie dojazdów do lokalizacji,
- pogoda i warunki atmosferyczne,
- komunikacja i koordynacja,
- konieczność zachowania jakości i estetyki,
- przepływ informacji, dokumentów i zdjęć,
- zarządzanie ryzykiem,
- zdarzenia losowe.
Należy wiedzieć, że to ogrom pracy. Niektóre montaże odbywają się nocą, po zamknięciu punktów handlowych, więc koordynowanie prac to robota na 24h. Nie muszę dodawać, że wiąże się z tym zmęczenie, presja czasu i wysoki poziom stresu. Tego jednak chcemy uniknąć.
Wierz mi lub nie, szukając oszczędności i robiąc wszystko samemu, ani taniej, ani szybciej nie będzie. Szczególnie jeśli ilość lokalizacji jest więcej niż jednocyfrowa. Zlecenia montażu to bardzo wymagające zadania pod względem logistyki.
Na co zwrócić uwagę realizując montaż materiałów POSM?
Oto kilka porad, które przygotowałem dla Ciebie:
Standardy czynności: Niezależnie od tego, czy montaż zlecamy wykwalifikowanej firmie czy organizujemy na własną rękę ekipę montażową, ważne jest określenie standardu jakości wykonanych prac, komunikacji oraz raportowania. Powinno to być spisane i przekazane wykonawcy. W przeciwnym razie każdy zrobi po swojemu. Nawet tak prozaiczna czynność jak wykonanie zdjęć po instalacji POS może być wykonana na wiele sposobów – ilu monterów, tyle pomysłów 😉 Uwierz mi, że ze słabych i nieprzemyślanych zdjęć, wykonanych na szybko bardzo trudno jest “zmontować” dobry raport. Potrzebujesz konkretnych ujęć, z określonej odległości, przedstawiających fachowo wykonane zadanie. Spisz swoje oczekiwania.
Planowanie prac: Dobry plan jest kluczem do niejednego sukcesu. Najpierw należy przygotować “trasy” oraz harmonogram prac. Następnie poinformuj osoby odpowiedzialne za każdy punkt handlowy o planowanych pracach. Jeśli to przegapisz, “trasówka” i cały plan runie jak domek z kart. Bardzo często zdarza się, że ekipa monterska słyszy, że „kierownika nie ma, a ja nie wiem o żadnym montażu”. Aż się ciśnie na usta by dopowiedzieć “i co nam pan zrobisz?” 😉
Wymagane uprawnienia: Niektóre sieci handlowe oraz większość stacji paliw różnych uprawnień oraz tzw. wewnętrznych „paszportów”. Ustal jakimi uprawnieniami powinni dysponować monterzy. Dodam, że chcąc posiadać dokument, uprawniający do jakichkolwiek czynności montażowych, takich jak wymiana ekspozycji, należy przejść odpowiednie szkolenie wewnętrzne. Bez tego ekipa może nie zostać dopuszczona do prac, które im zlecisz. O uprawnieniach alpinistycznych czy elektrycznych nawet nie nadmieniam – zakładam, że to oczywiste.
Komu zlecić montaż materiałów POS?
Dobrą opcją jest rozważenie nawiązania współpracy doświadczonym partnerem. W dotMedia od 17 lat zajmujemy się montażem i logistyką materiałów wsparcia sprzedaży. Dysponujemy niezbędnymi zasobami, standardami czynności i komunikacji oraz, co najważniejsze, posiadamy bogate doświadczenie. Na stałe współpracuje z nami ponad 50 ekip montażowo – instalacyjnych z praktycznie każdego zakątka w Polsce. Dzięki temu, zlecenia podobne do tego przedstawionego na wstępie, możemy rozpocząć praktycznie „od zaraz”.
Wypracowana siatka ekip montażowych oraz sprawny proces to nie tylko gwarancja powodzenia Twojego projektu. To przede wszystkim spokój i pewność. Śpisz spokojnie, podczas gdy kilkadziesiąt osób realizuje swoje zadania, abyś Ty mógł rano przejrzeć efekt ich pracy.
Jak zakończyła się historia ze wstępu?
Wszystko zostało zamontowane w 29 godzin – tyle czasu potrzebowały ekipy z w dotMedia by zainstalować standy klienta w 111 lokalizacjach w Polsce. Wszystkie protokoły odbiorcze zostały podpisane przez kierowników sklepów i były dostępne do wglądu dla klienta z możliwością ich pobrania. PM tego projektu dostał dzień wolny na odpoczynek 😉