Zapraszam Cię do subskrypcji naszego newslettera. Wysyłając go nie nadużywamy Twojego zaufania i nie bombardujemy niedopracowanymi treściami. Przykładamy się do swojej roboty, dziękując tym samym za Twój zapis.
Please enter a valid name and surname.
Please enter a valid email address

Podstawy wayfindingu

Wayfinding to system oznakowania, który powinien być niezauważalny, a jeśli jest zrobiony źle – bardzo szybko można to dostrzec  Tak jak z systemem znaków drogowych na polskich drogach. Nie zauważamy tego co jest zrobione dobrze   

Poniżej omówię cztery najważniejsze rodzaje oznakowania wayfindingowego.

Jako osobne znaki pełnią specyficznie określoną role jednak jako część większego systemu informują o sobie nawzajem tworząc spójny system.

1. Oznaczenia identyfikacyjne

To najczęściej spotykany system oznakowania. To te znaki informują osobę, że właśnie jest w miejscu docelowym, że dotarła do celu. Przykład? Jeśli szukasz w biurowcu działu handlu, a trafiasz na piętro, gdzie jest ogromny dział HR to wiesz, ze jesteś w złym miejscu.

To oznakowania proste i bardzo czytelne – do zrozumienia przez odbiorcę w ułamku sekundy.

Podstawowe przykłady oznaczeń identyfikacyjnych to tabliczki na drzwiach, oznaczenia działów, a także większe elementy umieszczane na zewnątrz budynków czy w ich bardzo bliskim otoczeniu.

Tabliczki przydrzwiowe

Ale również te informujące o tym w jakiej części biura się znajdujemy to idealny przykład oznaczeń informacyjnych.

2. Kierunkowe

Te elementy z kolei pomagają osobie dotrzeć do miejsca, w które chce dotrzeć. 

Powinny być aż tak intuicyjne jak niewidzialna ręka kierująca drogą danej osoby do celu. Krok po kroku. 

Najczęściej i najlepiej widoczne elementy kierunkowego wayfindingu znajdziemy na skrzyżowaniach dróg – czy też wszędzie tam, gdzie do wyboru jest więcej niż jeden kierunek poruszania się. Niby proste i oczywiste prawda? Jednak często elementy kierunkowe nie są umieszczane konsekwentnie co może prowadzić do problemów w skutecznym szybkim poruszaniu się naszego klienta. Wymusza konieczność cofnięcia się do ostatniego znaku bądź też zdania się na łut szczęścia, że droga, którą wybierze będzie tą dobrą.

Konsekwencja w umieszczaniu elementów kierunkowych wayfindingu jest kluczowa by ten spełniał swoją rolę.

Przybierają przeróżne formy – od prostych strzałek na ścianach po kolorowe linie na podłodze, które stanowią dokładna ścieżkę z punktu a do b. 

TP Vision

TP Vision to największy w Polsce i jeden z największych w Europie producent telewizorów. W ubiegłym roku mieliśmy przyjemność wyposażyć nową siedzibę polskiego oddziału w elementy bradingowe i wayfindingowe. Klient jest zadowolony. 

3. Informacyjne

Wyobraźcie sobie lobby – po lewej poczekalnia, na wprost recepcja, ale zaraz, gdzie droga do toalety? Gdzie znajdują się windy? Informacyjne oznakowanie powinno odpowiadać na pytania, które Wasz gość/klient miał sobie zadać za chwilę. 

Ta kategoria znaków daje ogólną wiedzę – rozpoznanie w większej przestrzeni. To tablice z godzinami otwarcia, podająca ogólne kierunki komunikacji, informująca o przeznaczeniu przestrzeni czy dostępności np. wifi.

4. Regulacyjne

Najprościej mówiąc znaki regulacyjne to te skupione na bezpieczeństwie, odpowiedzialności i wyznaczaniu granic – informowaniu o tym co jest a co nie jest akceptowalne w danym pomieszczeniu czy przestrzeni.

Z reguły te znaki są duże i bardzo rzucające się w oczy. Nie pozostawiają niedomówień i nie dają pola do interpretacji. Dają krótkie i bardzo konkretne komunikaty, wysyłają jednoznaczną wiadomość odbiorcy.

"Zakaz palenia!", "Załóż maseczkę!", "Wysokie napięcie!", "Wstęp tylko dla pracowników!, itd.
 

Podsumowanie

No i teraz wystarczy te cztery elementy ułożyć w spójną całość. Regulacyjne znaki mówią, gdzie wchodzić nie wolno i zwracają uwagę na znaki kierujące gościa do celu. Identyfikacyjne pokazują, gdzie jesteś a kierunkowe pokażą Ci jak dostać się tam, gdzie chcesz być za chwile.

A wszystko w odpowiednich miejscach proporcjach i z przekazem maksymalnie intuicyjnym. 

Dobry system wayfindingu jest niezauważalny, a jeśli jest zrobiony źle – dowiecie się o tym bardzo szybko.
 

W kolejnym artykule opiszę najlepsze praktyki w wayfindingu. Jeśli masz pytania znajdziecie mnie na mailu tymoteusz.kubik@dotmedia.pl, ale możecie też zaczepić mnie lub inne osoby z naszego zespołu na LinkedIinie. Cześć!

Dlaczego tak dużo mówimy o wayfindingu?

Wayfinding czyli logiczne wytyczanie i estetyczne oznaczanie szlaków komunikacyjnych w przestrzeniach biurowych to elementarny składnik brandingu biur. Biura oprócz tego, że powiny komunikować DNA firmy musi być również skuteczne i funkcjonalne w prowadzeniu Waszego klienta od punktu a do punktu b.

Przykłady