Sie sind herzlich eingeladen, unseren Newsletter zu abonnieren. Wenn wir sie versenden, missbrauchen wir Ihr Vertrauen nicht und bombardieren Sie nicht mit unzustellbaren Inhalten. Wir tun unser Bestes und danken Ihnen für Ihr Abonnement.
Bitte geben Sie einen gültigen Vor- und Nachnamen ein.
Bitte geben Sie eine gültige E-Mail-Adresse ein.

Jak wykorzystać POS-y by uzyskać zwrot z inwestycji?

POS to z angielskiego Point of Sale – mówiąc w największym skrócie to miejsce, w którym klient dokonuje zakupu. To również wszystkie mniejsze i większe materiały marketingowe jakie komunikują do klienta w tym miejscu. Oczywiście dla różnych produktów są to różne miejsca w niektórych przypadkach przy kasie, ale w znacznie większej liczbie to alejka czy regał w sklepie/markecie przed którym stoi klient. Mają jednak te wszystkie punkty jedną wspólną rzecz. To tam klient spędza czasem nawet parę minut i to chwila, gdy możemy zawalczyć o jego uwagę i skierować jego myśli w kierunku przez nas pożądanym.

Pomóż klientowi podjąć dobrą decyzję

Stojąc przed regałem klient wybiera ten, a nie inny makaron, decyduje, którą kawę będzie pił przez kolejne dwa tygodnie i czy woli przyprawy marki A czy też B.

Czy chcesz mu pomóc?

Oczywiście, że punktem wyjścia - rzeczą najważniejszą jest Twoja oferta i Twój produkt. Pamiętaj, że jeśli Twój produkt/oferta nie jest atrakcyjna to stanie na głowie nie pomoże w skutecznym namówieniu go do zakupu. 

Ale idąc dalej -  czy są inne sposoby by pomóc klientowi w podjęciu decyzji zakupowej?

Pomyśl o tym jaką drogą porusza się Twój klient zanim dotrze do punktu, w którym podejmuje decyzje.  A może decyduje o tym co kupi w zupełnie innym miejscu? Im więcej będziesz wiedział o procesie zakupu tym lepiej dostosujesz swoje materiały marketingowe.

Walka o sekundy!

POS to również wszystkie elementy stymulujące sprzedaż jakimi dysponujecie w punkcie podejmowania decyzji. Do nośników POS zaliczamy: stojaki na ulotki, wobblery, naklejki, hangery, makiety,standy, lightboxy (reklama podświetlana), shelfinger, shelf-liner (shelf-talker), liner poziomy, topper, infokiosk, tray, pusher, gondola end (wykorzystanie końca alei sklepowej), checkout (wykorzystanie strefy przykasowej), owijka paletowa, pole sign, display, roll-up, potykacz, naklejki podłogowe.

Oczywiście marketingowcy pracują dzień i noc wymyślając kolejne nośniki reklamy.

Badania.

Według przeprowadzonych kilka lat temu przez firmę Mood badań dotyczących podejmowania decyzji zakupowych, ponad 2/3 z nich ma miejsce bezpośrednio w miejscu dokonywania zakupów, nierzadko pod wpływem impulsu. To wyraźny sygnał potwierdzający wysoką skuteczność materiałów POS w zwiększaniu sprzedaży produktów i usług. 

Amerykański psycholog Joseph S. King wierzy, że natura tak zaprogramowała ludzi żeby dużą uwagę zwracali na to co pod nogami. Chociażby po to by nie potknąć się lub nie wpaść w dziurę. Nawiązanie to może wydać Ci się naciągane więc dodam, że teoria została potwierdzona przez holenderskich badaczy marketingu. 

W zależności od kreacji, reklamowanego produktu i atrakcyjności oferty naklejka podłogowa umieszczona w alejce supermarketu zwiększała sprzedaż od 20 do nawet 50% zapewniając jednocześnie umocnienie wizerunku marki. Blisko 20% klientów zatrzymywało się by przyjrzeć się lepiej naklejkom. 

Z kolei instytut Point of Purchase Advertising udowodnił w badaniach, że naklejka podłogowa zwiększa trzykrotnie ilość klientów, którzy spędzają w miejscu ekspozycji naklejki więcej niż 8 sekund.

Do niewątpliwych zalet POS należy szeroka gama dostępnych rozwiązań, co pozwala dobrać formę reklamy w taki sposób, by osiągnąć maksymalny możliwy efekt przy minimalnych nakładach finansowych. Ma to szczególne znaczenie dla placówek mniejszych, o relatywnie niewielkich funduszach na reklamę.

Warto mieć na uwadze, że zbytnie nagromadzenie POS w niewielkiej przestrzeni będzie praktycznie zawsze mieć efekt odwrotny od zamierzonego. Zwiększy jedynie szum informacyjny i zniweluje potencjalne pozytywne działanie materiałów reklamowych. Stąd tak ważne jest umieszczenie materiałów POS we właściwym kontekście niezależnie od tego, czy znajdą się one wewnątrz sklepu, czy też poza jego obrębem – odpowiednio umiejscowione zachęcą potencjalnego, zwykle niezdecydowanego klienta do zakupu reklamowanego produktu.

Co dalej?

Zasadnicze wady najczęściej stosowanych materiałów POS to nietrwałość i wspomniana już zbyt duża ich ilość w jednym miejscu, ale zauważalnym trendem w reklamie świadomie wykorzystującej POS jest skupienie na zasadzie „minimum środków – maksimum efektów”. Efektem tej zmiany jest odchodzenie od najbardziej tradycyjnych form POS na rzecz realizacji bardziej nieszablonowych, innowacyjnych i coraz śmielej wykorzystujących multimedia. Badania udowadniają, że największy zwrot z inwestycji przynoszą kampanie wykorzystujące całą gamę dostępnych środków reklamy. Dla przykładu - kampania reklamowa online z wykorzystaniem platform reklamowych Google i Facebook, uzupełnione o działania BTL - billboardy, naklejki podłogowe, "przypółkowe" POS-y tj. wobblery shelfstoppery, a na naklejkach na taśmy kasowe skończywszy. Dzięki temu materiały POS wciąż stanowią skuteczną formę reklamy, zachęcając do zakupu prezentowanych produktów.

Wielu z nich potwierdza to co obserwujemy od dwóch-trzech lat. W dobie bycia atakowanym przez tysiące bannerów reklamowych w internecie to drukowane materiały marketingowe przejęły palmę pierwszeństwa jeśli chodzi o skuteczność - wiarygodność, zapamiętywalność i poziom generowanego zaangażowania u odbiorcy.

Więc jeśli chcecie rezygnować z reklam w internecie - nie róbcie tego Internet jest wciąż pierwszą wizytówką Waszej firmy - kampanie drukowane powinny stanowić uzupełnienie i jeden z głównych elementów Waszych działań. Jak to wszystko ogarnąć? Chętnie podpowiemy jak robią to najlepsi 

Tymoteusz Kubik