Zapraszamm Cię do subskrypcji naszego newslettera. Wysyłając go nie nadużywamy Twojego zaufania i nie bombardujemy niedopracowanymi treściami. Przykładamy się do swojej roboty, dziękując tym samym za Twój zapis.
Bitte geben Sie einen gültigen Vor- und Nachnamen ein.
Bitte geben Sie eine gültige E-Mail-Adresse ein.

Dobre praktyki w wayfindingu

Skuteczny system wayfindingu to konieczność dla firm znajdujących się w większych kampusach, mających swoje biura na paru piętrach biurowca.  Skuteczny system wayfindingu to rozwiązanie opcjonalne dla mniejszych firm dysponujących od kilku do kilkunastu pomieszczeń. Zasady dotyczące wytyczania ścieżek komunikacyjnych i właściwym oznaczaniem ich są jednak wspólne dla wszystkich - tylko skala inna. Robimy to po to by goście czy nowi pracownicy muszą znaleźć swoje ścieżki do celu bez kluczenia, gubienia się i straty czasu. 

Wyobraźcie sobie wędrówkę po pokojach i piętrach jednego urzędu. W jednym okienku odbieracie dokument, w innym wnosicie opłatę i z potwierdzeniem wpłatu macie udać się na kolejne piętro by odstać w kolejce i złożyć wniosek. 

Zapraszam do lektury :) 

Oto kilka zasad,

...których trzymanie się pomoże osiągnąć lepsze efekty.


1. SPÓJNOŚĆ

Ten problem znają chyba wszyscy kierowcy w Polsce /a przynajmniej Ci którzy rzeczywiście zwracają uwagę na znaki drogowe i nie polegają li wyłącznie na aplikacji nawigacyjnej/ gdy oznaczenia którymi się kierowaliśmy nagle się zmieniają i droga na Opoczno już nie jest drogą na Opoczno tylko na Łódź, a my chcemy przecież do Opoczna dojechać. Oznaczanie wyznaczanych ścieżek musi być spójne i jednoznaczne od punktu a do punktu docelowego. Zanim wywiesisz oznakowania określ zasady dla tej i wszystkich innych ścieżek w obrębie biura, budynku, czy kompleksu budynków.

2. PROSTOTA 


Zbyt skomplikowane i mnogie oznaczenia mogą wprowadzać w błąd odbiorców, Wasz gość powinien dostrzec oznaczenia i potrafić odnaleźć się w przestrzeni w kilka sekund.  Rzut okiem i wiem gdzie iść.

3. ZAKODOWANA KOLORYSTYKA

Oznaczenia pięter z przypisanymi do nich kolorami lub też przypisanie konkretnego koloru do konkretnych ścieżek prowadzących gościa od punktu a do punktu b. To zdecydowanie ułatwia, warto pamiętać o tym by w oznaczniach zadbać też o legendę oznaczeń. 

4. IKONY

Znaczenia graficzne są łatwiejsze do rozpoznania niż tekst. Dlatego toalety oznacza się uniwersalnymi symbolami,  to samo dotyczy znaków zakazujących na przykład palenia papierosów.  Tych akurat już nigdzie nie umieszczamy bo zakaz palenia panuje odgórnie we wszystkich pomieszczeniach - chyba, że są do tego przeznaczone, ale podałem to jako przykład, który wszyscy szybko zrozumieją. 

5. KONSEKWENCJA W PRZESTRZENI

Warto zadbać by znaki z jednej kategorii były umieszczane konsekwentnie w taki sam sposób. Jeśli oznaczenia działów zwisają z sufitu na białych tablicach, a wielkość i rodzaj fontu jest określony to niech tak będzie bez wyjątków. Jeśli jest inaczej Wasz system wymaga poprawek lub też zbudowania go od podstaw.

6. KONTYNUACJA

Pamiętaj, że jedna ścieżka zaprowadzi gościa do konkretnego miejsca – system powinien zadbać o to by to nie był koniec jego podróży i  łatwością mógł znaleźć inne miejsce w biurze czy biurowcu. To zasada, z którą spotkacie się na szlakach górskich lub możecie pamiętać z zabaw w podchody z młodości – nie pozwólcie by gość stracił orientacje i szukał kolejnego znaku 

 

Co jeszcze możecie rozważyć?

Kody QR jako uzupełniające informacje np. z mapą wszystkich przestrzeni

Rozpocząć stworzenie systemy wayfindingu od planowania – dokładne przeanalizowanie rozkładów pomieszczeń i dróg to konieczność. Możecie skorzystać z feedbacku gości którzy Wasz odwiedzają.
 

Jeżeli ten wpis był dla Ciebie interesujący i chciałbyś porozmawiać z naszym ekspertem z zakresu brandingu wypełnij formularz, a umówimy krótką rozmowę by dowiedzieć się jak możemy Ci pomóc.

 

Dlaczego tak dużo mówimy o wayfindingu?

Wayfinding czyli logiczne wytyczanie i estetyczne oznaczanie szlaków komunikacyjnych w przestrzeniach biurowych to elementarny składnik brandingu biur. Biura oprócz tego, że powiny komunikować DNA firmy musi być również skuteczne i funkcjonalne w prowadzeniu Waszego klienta od punktu a do punktu b.

 

Naklejki podłogowe w oznakowaniu biur

Jednym z najprostszych sposobów wyznaczania ścieżek komunikacyjnych i oznaczania punktów docelowych w przestrzeniach biurowych są naklejki podłogowe.
W takich przestrzeniach najczęściej wykorzystywane są naklejki podłogowe premium - pokryte laminatem antypoślizgowym zapewniającym zwiększoną żywotność. Laminat podnosi bezpieczeństwo takiego rozwiązania jednocześnie zabezpieczając naklejki przed wycieraniem.