Na początku wyjaśnienie W dotMedia nie zajmujemy się tworzeniem brand booków. Wiemy za to z doświadczenia, że współpracując z markami które mają brand book znacznie skracamy czas realizacji zleceń. Szybciej i łatwiej jest nam dopracować oczekiwania i potrzeby klienta do tego co oferujemy jako drukarnia wielkoformatowa. Szybciej osiągamy pożądaną przez klienta wysoką jakość wydruków spójną właśnie z brand bookiem. A co więcej to już zapraszam do tekstu. Zachęcamy wszystkich do stworzenia swoich brand booków, nawet jeśli nie jest to na Waszej liście priorytetów.
Marki najbardziej rozpoznawalne to te, które bardzo konsekwentnie podchodzą do swoich działań.
Działają zgodnie z wyznaczonym planem i przywiązują uwagę do szczegółów – zwłaszcza jeśli chodzi o ekspozycję swojego logotypu. Systematycznie pokazują się swoim klientom w różnych miejscach jednak zawsze według wyznaczonych reguł – czyli właśnie brand booka (nazwa zastępcza, która pojawia się równie często to księga znaku).
...dla grafików, project managerów, osób odpowiedzialnych za komunikację w social mediach, waszych partnerów, ale również dla pracowników firmy by spójność była również na poziomie komunikacji wewnętrznej.
To brand book określa dokładnie firmową kolorystykę, która bezwzględnie musi być ściśle przestrzegana. Życie pokazuje, że logotyp nie zawsze da się eksponować w jego pierwotnej wersji – firma projektująca logotyp na pewno o tym pomyśli i w pakiecie dostaniecie pliki do ekspozycji w różnych wersjach np. jak logo powinno wyglądać w kwadracie, prostokącie, na bezbarwnym tle, na białym tle itd.
Profesjonalna księga znaku zawiera również informacje o firmowym foncie.
Jeśli Twoja firma posiada jeden bądź więcej sloganów – księga znaku powinna również zawierać wskazówki poprawnego ich używania.
Dzięki konsekwentnemu używaniu brand booka łatwiej będzie budować Wam wizerunek waszej firmy jako przedsiębiorstwa działającego w uporządkowany sposób.
Marki, które dbają o spójność, zwiększają swoją wartość i mogą liczyć nawet na 23 procent większe dochody w skali roku . Klienci doceniają firmy, które w spójny i logiczny sposób posługują się kolorami, krojami pisma, zdjęciami i ilustracjami. Wynikające z tego profesjonalizm i dbałość o detal podpowiadają, że Twojej marce można zaufać, a że aż 60 procent ocenia wartość komunikatu marki na podstawie samego koloru, warto zainwestować w brand book, który pozwala uniknąć niespójności.
Pierwsza odnosi się do celu i uzasadnienia istnienia marki. Misja nie tylko pozwala klientom szybciej porównać filozofię marki z ich własną, ale także jest źródłem wiedzy dla nowych pracowników oraz wyróżnikiem na rynku.
Przed odbiorem brand booka warto go przejrzeć i sprawdzić, czy zawiera wszelkie niezbędne informacje:
Dobrze, by brand book informował także o specyfice materiałów firmowych, np. niestandardowym wymiarowaniu lub kolorach w palecie. Dla przykładu, jeśli marka posługuje się kolorem z palety Pantone, w brand booku powinna znaleźć się odpowiednia notka wraz z informacją o zamiennikach (wiele drukarni nie dysponuje kolorami Pantone).
Warto także poprosić o pliki otwarte. Dotyczy to nie tylko wszystkich materiałów firmowych (logo, szablony grafik, projekt strony internetowych), ale także samego brand booka. Dobrą praktyką jest jej częste aktualizowanie – wraz z rozwojem marki zmieniają się treści, wartości, portfolio produktów. Z biegiem czasu pierwotne założenia tracą na świeżości i muszą być zmienione, by dopasować się do zmieniających się trendów (w rozsądnym zakresie). Poza tym projektanci nie zawsze dysponują pełną wiedzą na temat odbiorców i powinni stale weryfikować pierwsze rozwiązania, testować je i dostosowywać do klientów, którzy ewoluują i zmieniają się na równi z samą marką.
Pliki otwarte pozwolą zachować na bieżąco wprowadzać zmiany do brand booka, dzięki czemu wiedza o identyfikacji i komunikacji marki zawsze będzie w jednym miejscu.